Arbeidsconflict: een gesprek opnemen mag dat?

Steeds maar weer laait er de discussie op met uw werkgever! U vindt dat u onjuist wordt bejegend en de toon die uw werkgever aanslaat bevalt u niet! Is dit wel toelaatbaar? U ben van mening van niet. Maar hoe bewijst u straks dat uw werkgever de schuldige is in dit arbeidsconflict? U loopt met het idee om de gesprekken met uw werkgever op te nemen. Maar mag dat wel? En zijn er misschien betere oplossingen?

Een gesprek opnemen mag

U hoeft als werknemer volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens geen toestemming te vragen aan uw werkgever voor het opnemen van een gesprek tussen u beiden. U hoeft bovendien uw werkgever niet eens op de hoogte te stellen dat u het gesprek opneemt. Het is dus niet verboden om uw telefoon in uw broekzak stiekem een opname te laten maken van het gesprek, zolang de opnames bedoeld zijn voor eigen gebruik. Er zijn wel een aantal uitzonderlijke gevallen waarin een gesprek opnemen niet is toegestaan.

Wanneer mag een gesprek opnemen niet?

Wat niet mag is een gesprek opnemen waar u niet zelf bij bent. Stel u hebt een gesprek met uw werkgever en een HR-adviseur en u wordt gevraagd om even de ruimte te verlaten. U mag in zo’n geval bijvoorbeeld niet uw smartphone verdekt achterlaten om het gesprek op te nemen. Wanneer u een gesprek tussen u en uw werkgever opneemt, mag dit alleen als het voor eigen gebruik is. Wat niet mag is dat u met deze opnames bijvoorbeeld uw collega’s stimuleert om in opstand te komen.

Onaangekondigd gesprekken opnemen als bewijs?

Wanneer een arbeidsconflict tussen een medewerker en werkgever voor de rechter komt, kunnen gesprekken die onaangekondigd zijn opgenomen in sommige gevallen als bewijs dienen. Binnen een dergelijke civiele procedure mag bewijs via alle middelen worden gepresenteerd, daaronder vallen ook gesprekken die in het geheim zijn opgenomen. De rechter zal hierover zijn oordeel geven. In de praktijk betekent dit meestal dat het bewijs alleen wordt uitgesloten als er sprake is van ‘rechtens ontoelaatbare inbreuk op de privacy’. Doorgaans hecht de rechter meer waarde aan het naar boven halen van de waarheid, dan aan de inbreuk op de privacy.

Mag een werkgever een geluidsopname weigeren?

Misschien vraagt u voor het gesprek met uw werkgever of u het gesprek mag opnemen. Wat als uw werkgever dat niet ziet zitten? Mag hij of zij weigeren? Soms is dat mogelijk, bijvoorbeeld als hierover regels zijn opgenomen in het bedrijfsreglement. Een werknemer moet zich aan de regels houden, die er binnen het bedrijf gelden. Ook kan een werkgever het voor de goede orde in het bedrijf niet toestaan om geluidsopnames te maken, het kan bijvoorbeeld tot wantrouwen leiden of het lastiger maken om op basis van vertrouwen met elkaar om te gaan. Het zijn uiteindelijk altijd de omstandigheden die bepalen of geluidopnames zijn toegestaan.

Alternatieven voor het maken van geluidsopnames

Of geluidsopnames, stiekem of aangekondigd, een goed idee zijn voor het oplossen van een arbeidsconflict hangt van de situatie af. Belangrijk om te weten is dat er goede alternatieven zijn. U kunt bijvoorbeeld samen afspreken om een verslag te maken van het gesprek. Beter nog is om een neutrale, derde persoon te vragen om het gesprek bij te wonen. Een arbeidsmediator is hiervoor de aangewezen persoon. Deze professionele bemiddelaar weet als geen ander mensen door middel van een goed gesprek nader tot elkaar te brengen. Het doel is om samen tot een oplossing te komen. Geluidsopnames, vooral stiekem opgenomen geluidsopnames, zullen mensen juist sneller tegen elkaar in het harnas werken.

Contact opnemen

Contact met een gekwalificeerde mediator in uw regio

Op werkdagen binnen 24 uur reactie op uw aanvraag
Contact opnemen