Arbeidsconflict als zzp’er
Overal waar gewerkt wordt, komen arbeidsconflicten voor. Ook binnen de wereld van de zzp’ers zien we regelmatig arbeidsconflicten. Zeker nu het aantal zzp’ers hard groeit, krijgen we binnen de mediationpraktijk steeds vaker te maken met zpp’er die met een arbeidsconflict te kampen hebben. We bespreken hier veelvoorkomende situaties en geven tips voor hoe u als zzp’er een arbeidsconflict het beste kunt oplossen.
Arbeidsconflict met opdrachtgever
Wat veel voorkomt onder zzp’ers is dat er geen heldere afspraken worden gemaakt met de opdrachtgever. Denk hierbij aan afspraken over de prijs, de levertijd, de betaling en de kwaliteit. Soms wordt er niet eens wat op papier gezet. We zien dit vaak bij beginnende zzp’ers, die vol enthousiasme hun eerste opdracht aannemen. Ook onervarenheid kan een rol spelen. Als er niets op papier staat, kunnen er tijdens het uitvoeren van de opdracht of na afloop gemakkelijk onenigheden ontstaan tussen de zzp’er en de opdrachtgever. Wat als uw opdrachtgever niet wil betalen voor de dienst die u hebt geleverd? Of wat als er een conflict ontstaat over het geleverde resultaat?
Wat kan mediation hier betekenen?
Bij een hardnekkig conflict waarbij de zzp’er en de opdrachtgever samen niet tot een oplossing kunnen komen, kan een mediator inspringen als objectieve bemiddelaar. Hiervoor is het wel nodig dat beide partijen bereid zijn om aan de mediation deel te nemen. Door middel van een goed gesprek is het vaak mogelijk om nader tot elkaar te komen en alsnog een akkoord te bereiken. Zo niet, dan is soms de gang naar de rechter nodig, hoewel het lastig is als er niets schriftelijk overeengekomen is. De kosten voor een rechtszaak zijn voor kleine zzp’ers vaak hoger, dan het voordeel dat men eruit haalt. In veel gevallen is een dergelijk arbeidsconflict een vervelende les voor de zzp’er om in de toekomst afspraken over een opdracht duidelijk vast te leggen.
Wel of geen zzp’er?
Een andere kwestie die regelmatig voor arbeidsconflicten zorgt, is de discussie of iemand zzp’er of werknemer is. Soms kan er een verkapt dienstverband ontstaan. Iemand gaat als zzp’er aan de slag voor een bedrijf, maar op den duur is deze persoon voor zijn inkomen volledig afhankelijk van dit bedrijf en ontstaat er een gezagsverhouding tussen de ‘werkende’ en het bedrijf. De ‘werkende’ heeft daarbij bijvoorbeeld een eigen werkplek binnen het bedrijf, moet om toestemming vragen om vakantie te nemen en het bedrijf betaalt bijscholingscursussen. Voorheen bestond hiervoor de VAR-verklaring, vandaag de dag kan er een modelovereenkomst gesloten worden om dit soort problemen te voorkomen. Maar dan nog ontstaan hierdoor regelmatig arbeidsconflicten, want men moet zich in de praktijk wel aan de regels in de modelovereenkomst houden!
Samen het conflict oplossen met een mediator
Ook voor bovenstaande situatie kunt u een mediator bij de hand nemen om samen tot een oplossing te komen. Beide partijen hebben er baat bij dat het arbeidsconflict op een prettige manier wordt opgelost. De mediator zal het gesprek tussen beiden op gang brengen, zoeken naar waar de knelpunten liggen en de belangen van beide partijen helder boven water krijgen. De volgende stap is om met deze informatie nader tot elkaar te komen en het arbeidsconflict op een passende wijze op te lossen. Kortom, met een oplossing waar beide partijen zich in kunnen vinden. Houd er rekening mee dat een mediationtraject vaak korter, minder omslachtig en goedkoper is, dan een gang naar de rechter!