5 praktische tips bij conflicten

Waar mensen samenwerken ontstaan conflicten. Daar is opzich helemaal niks mis mee en soms zelf positief. Zonder wrijving immers geen vooruitgang. Maar een conflict kan ook uit de hand lopen. Vaak maken we het zelf erger dan nodig is, doordat we er op een verkeerde manier mee omgaan. Hoe moet het dan wel? Daar bestaat geen standaard formule voor; ieder mens is anders en daarom is ook elk conflict anders. Toch kunnen we u hier 5 praktische tips geven voor het oplossen van conflicten, die altijd werken!

1. Blijf relativeren!

Het probleem met conflicten is dat het oude emoties kan opwekken die misschien niets te maken hebben met de persoon waar u nu een conflict mee hebt. Dit kan ertoe leiden dat u het probleem alleen maar groter maakt dan het is. Achterhaal voor uzelf, waarom dit conflict bij u zoveel emoties opwekt? Veel conflicten gaan over iets heel anders, dan waar men met elkaar over spreekt! Neem de verantwoordelijkheid voor uw eigen gevoelens. Dat is geen gemakkelijk proces. Een mediator, een professionele bemiddelaar bij conflicten, kan hierin een belangrijke rol spelen.

2. Focus op oplossingen

Focus op oplossingen en blijf niet hangen in het discussiëren over verschillende meningen. Alles waar u energie in steekt groeit! Blijft u hameren op uw verschillen, dan raakt u steeds verder uit elkaar. Bekijk liever of er gemeenschappelijke belangen zijn en onderzoek de mogelijkheden om samen tot een oplossing te komen. Welke gezamenlijke belangen zijn er? Bij een ruzie tijdens echtscheiding kan dat bijvoorbeeld het welzijn van de kinderen zijn. Bij een conflict op het werk, kan dat de tevredenheid van de klant zijn.

3. Let op uw woordkeuze

De manier waarop u communiceert tijdens een conflict kan een groot verschil maken. Wanneer u alleen maar spreekt in termen als ‘nooit’, ‘altijd’, ‘niets’, ‘alles’ is dat een teken dat u de nuances van de situatie over het hoofd ziet. ‘Niemand doet nooit alles fout’. Met dit soort termen maakt u het probleem groter dan het is en de ander kan zich door u aangevallen voelen. Dat is geen goed uitgangspunt om samen tot een vreedzame oplossing te komen. Bespreek wat er wel en niet goed gaat en hoe u hier samen in de toekomst aan kunt werken.

4. Zeg wat u wel wilt

Blijf niet hangen in het uiten van verwijten, maar vertel waar u behoefte aan hebt. Een ander kan alleen wat aan uw situatie veranderen als hij of zij weet wat u wilt. Probeer daarbij zo concreet mogelijk te zijn. Wist u dat dit een basaal opvoedkundig principe is? Een simpel voorbeeld: het heeft voor een juf voor de klas geen zin om te roepen ‘Niet door de klas roepen’. Ze kan beter zeggen: ‘Wie wat wil zeggen steekt eerst zijn of haar vinger op.’ Het woordje ‘niet’ roept vaak veel weerstand op, dus probeer dat woord te vermijden!

5. Bied alleen oprechte excuses aan

Excuses aanbieden kan een goede remedie zijn om een conflict te kalmeren. Er zit wel een grote ‘maar’ aan. Het moeten namelijk wel oprechte excuses zijn. Hiermee bedoelen we dat u inziet dat u te ver bent gegaan. U biedt dan uw excuses aan, omdat het niet de bedoeling was om dit conflict te veroorzaken. Bied nooit excuses aan om maar van de ellende af te zijn. Het conflict blijft dan stilletjes broeien en zal op een later tijdstip alsnog de kop op steken en vaak nog een tandje erger.

Heeft u een conflict waar u onderling niet uitkomt? Wilt u professionele hulp bij het oplossen van een conflict? Vraag dan hier gratis en vrijblijvend offertes aan van mediators in uw omgeving.

Contact opnemen

Contact met een gekwalificeerde mediator in uw regio

Op werkdagen binnen 24 uur reactie op uw aanvraag
Contact opnemen