In sommige situaties voelt mediation als een te zwaar instrument en is er
in de vorm van pré-mediation vooral behoefte aan een neutrale professional
die lastige gesprekken of vergaderingen leidt. Onze mediators kunnen in die
gevallen als neutrale en onpartijdige gespreksleider/voorzitter optreden.
Wanneer gespreksleiding/pré-mediation inzetten?
Professioneel gespreksleider/pré-mediator is voor veel mensen nog een
onbekend beroep. We merken echter in de praktijk dat er steeds meer
behoefte is aan de inzet van preventie. Vooral voor die situaties waarin
er nog geen daadwerkelijk conflict is, maar er wel het gevoel van een
dreigend conflict aan het ontstaan is. Dat is het moment waarop de
gespreksleider/pré-mediator om de hoek komt kijken. Denk hierbij
bijvoorbeeld aan:
- Situaties waarin de communicatie stagneert;
- Vergaderingen waarin niet, of net niet de juiste besluiten worden genomen;
- Vergaderingen waarin niet iedereen zich gehoord voelt;
- Een mogelijk (naderend) conflict bij het maken van afspraken;
- Het bespreken van elkaars gevoelens en acties om meer begrip voor elkaar te krijgen;
- Een duidelijker beeld over de situatie krijgen en na te kunnen denken over een mogelijke oplossing;
- Het creëren van een stabiele communicatie, waarin het cruciaal is om goed naar elkaar te luisteren;
- Een situatie waarin het probleem nog niet zo diepgeworteld zit;
- Deelnemers die niet prettig op elkaar reageren;
- Situaties waarin sprake is van tegengestelde belangen.
Voordelen van gespreksleiding/pré-mediation
- Een gespreksleider die geen belangen heeft bij de uitkomst van de vergadering;
- Voorkomen van een mediationtraject;
- Een gespreksleider die het beoogde doel van het gesprek voor ogen houdt;
- Deelnemers die zich kunnen richten op de inhoud en de vorm aan de gespreksleider overlaten;
- Een gespreksleider die doorvraagt waardoor spanningen, irritaties en valkuilen in de communicatie sneller worden herkend en opgelost;
- Iedereen komt aan het woord/wordt gehoord;
- Deelnemers krijgen uitleg over de spelregels tijdens het gesprek en deze worden gewaarborgd door de gespreksleider;
- Afhechting van het gesprek.