Arbeidsconflict met leidinggevende?

Met plezier naar uw werk? Dat is wel even anders als u te kampen hebt met een arbeidsconflict met uw leidinggevende. Veel werknemers die in deze situatie zitten weten niet goed wat ze hiermee aan moeten, vaak ook uit angst om hun baan te verliezen. Maar op dezelfde manier doorgaan, dat is ook geen optie. Daarom geven we u hier antwoord op de vraag: Hoe los ik een arbeidsconflict met leidinggevende op?

Wanneer is er sprake van een arbeidsconflict?

Een onenigheid of discussie op het werk, dat is niet vreemd. Het is heel normaal als mensen ergens een andere mening over hebben. Hierbij kunnen de gemoederen soms zelfs erg hoog oplopen. Maar wat als dit soort gebeurtenissen doorschieten en u voortdurend met uw leidinggevende in de clinch ligt? Is de situatie voor u onaanvaardbaar geworden? Dan voelt u zich niet prettig meer op uw werk en u gaat steeds vaker of misschien wel voortdurend met tegenzin naar uw werk. Er is een arbeidsconflict geboren. Zeker wanneer het om een arbeidsconflict met uw leidinggevende gaat, kan dit extra vervelend zijn.

Wie neemt het initiatief?

Iedereen kent wel de uitdrukking: ‘Waar er twee vechten, hebben er twee schuld.’ Wanneer de samenwerking met uw leidinggevende niet goed verloopt, is dat een situatie die jullie samen hebben veroorzaakt. Jullie zullen dit ook samen moeten oplossen. Wie neemt het initiatief? Werknemers zijn soms terughoudender, omdat ze vinden dat de leidinggevende het initiatief moet nemen. Toch kunt u ook als werknemer de eerste stap zetten, vooral wanneer de situatie voor u onhoudbaar wordt. Het is essentieel dat u het gesprek aangaat met uw leidinggevende. Dat is meestal geen gemakkelijke opgave. Voor u het weet bent u weer verwikkeld in een verhitte discussie!

Schakel de hulp van een mediator in

Om ervoor te zorgen dat het gesprek voor beide partijen op een prettige manier verloopt, is het een goede tip om een arbeidsmediator in te schakelen. Dit is een professionele bemiddelaar bij arbeidsconflicten, die optreedt als onafhankelijke en objectieve derde. De bemiddelaar begeleidt en stuurt het gesprek. Het is belangrijk om aan bod te laten komen waarom u als werknemer zich zo gedraagt en wat het arbeidsconflict met u doet. Datzelfde geldt voor de leidinggevende. De mediator waakt ervoor dat het geen welles-nietes discussie wordt, maar dat erop een constructieve wijze naar een oplossing toegewerkt wordt, die voor beide partijen acceptabel is.

Tips voor een goed gesprek:

  • Maak emoties bespreekbaar en zet ze opzij.
  • Laat elkaar uitpraten en luister echt naar elkaar.
  • Focus op uw gezamenlijke doelen en belangen.
  • Doe geen aannames.
  • Blijf niet vasthouden aan vooroordelen.
  • Waardeer elkaars verschillen en kwaliteiten.
  • Stel u open voor het zoeken naar een oplossing.

Als beide partijen de volgende tips in acht nemen, is de weg naar een goed oplossing ineens veel korter!

Voordelen van mediation bij arbeidsconflict

Mediation is een goede manier om een kostbaar en langdurig juridisch gevecht te vermijden. Het is bovendien een prettigere manier, omdat u niet tegenover elkaar staat, maar samen naar een oplossing toewerkt. Dat kan een positieve invloed hebben om uw toekomstige samenwerking. Mocht het toch nodig zijn om naar de rechter te stappen, dan zal de rechter nagaan of u al mediation hebt geprobeerd. Het kan u of uw leidinggevende aangerekend worden als mediation werd geweigerd. Weigert uw leidinggevende mediation, dan zal uw werkgever bij ontbinding van de arbeidsovereenkomst een hogere vergoeding moeten betalen. Hebt u mediation geweigerd, dan zal u mogelijk een kleinere vergoeding krijgen bij ontbinding.

Is de lucht geklaard?

Een arbeidsconflict met uw leidinggevende? Kan het zo niet meer verder? Stel dan voor om het probleem samen op te lossen met behulp van mediation. Tijdens de sessies zullen er afspraken gemaakt worden, waar u samen mee verder kunt. Geef elkaar de tijd en ruimte om hiermee in de praktijk aan de slag te gaan en stap voor stap uw goede relatie op de werkvloer te herstellen. Als beide partijen hun best doen, zal uiteindelijk de lucht geklaard zijn en kunt u op goede voet verder.

Contact opnemen

Contact met een gekwalificeerde mediator in uw regio

Op werkdagen binnen 24 uur reactie op uw aanvraag
Contact opnemen