Communicatietips voor het oplossen van conflicten
Communiceren is nog niet zo gemakkelijk als het lijkt. Dat merkt u pas goed als u in een vervelend conflict verzeild bent geraakt. De manier waarop de betrokken partijen met elkaar communiceren, kan heel bepalend zijn voor of het conflict wel of niet wordt opgelost. Wanneer de partijen blijven ‘botsen’ kan een mediator helpen om de communicatiepatronen te doorbreken, zodat men nader tot elkaar kan komen en een oplossing dichterbij is.
Communiceer om te ‘verbinden’
Communiceren is een manier om een verbinding met een ander aan te gaan. Wanneer iemand tijdens een conflict communiceert door middel van gewelddadig taalgebruik of misschien juist zo min mogelijk communiceert, ontstaat er nauwelijks een verbinding. De weg naar een goede oplossing wordt hierdoor geblokkeerd. Verder is het belangrijk om u ervan bewust te zijn dat de taal die u gebruikt al snel beladen is met oordelen. Ook dit kan ervoor zorgen dat u de ander alleen maar verder van u afstoot. Wil niet iedereen gehoord en erkend worden? Door direct oordelen te vellen kweekt u onbegrip en het bewaren van afstand.
Neem uw eigen verantwoordelijkheid
Heel wat mensen proberen tijdens een conflict hun eigen verantwoordelijkheid hierin te ontduiken. Ze doen alsof het probleem buiten hen om ontstaan is. ‘Zo gaat dat nu eenmaal!’ is een veelgehoord excuus. Wanneer mensen zich op deze manier opstellen wordt er ook meer afstand gecreëerd en het levert vaak irritatie en frustratie bij de ander op omdat deze zich niet gehoord voelt. Het gevoel dat hierbij ontstaat wordt ook weleens omschreven als ‘steeds tegen een muur aan lopen’. De communicatie stagneert en een oplossing is ver te zoeken. Daarom is het zo belangrijk dat bij een conflict de betrokken partijen hun eigen verantwoordelijkheid nemen.
Stel geen eisen tijdens het communiceren
Om een vreedzame vorm van communicatie op gang te brengen is het geen goed idee om eisen te gaan stellen. Hiermee beneemt u de ander de mogelijkheid om zelf keuzes te maken en het tast de gelijkwaardigheid in de communicatie aan. Een eis stellen betekent dat wanneer de ander hier niet aan voldoet er sprake is van ‘straf’ of ‘schuld’. Een eis die als een verzoek kan klinken is bijvoorbeeld: ‘Ruim jij de tafel af?’ Stel dat het antwoord dan ‘Nee’ is en hier vervolgens zo op wordt gereageerd: ‘Denk dan maar niet dat je dadelijk nog een ijsje krijgt!’ Dan leidt het stellen van een eis tot gewelddadig communiceren. In dit soort situaties ontstaat er meer afstand tussen de partijen.
Vind hier een mediator in uw omgeving!
Slaagt u er niet in om op een constructieve wijze met de tegenpartij te communiceren? Dan kan een mediator, als een onafhankelijke derde, hierin een sturende en katalyserende rol spelen. De kans dat u er nu wel in slaagt om samen tot een oplossing te komen is aanzienlijk groter. Vind een mediator in uw omgeving door hier online gratis en vrijblijvende offertes aan te vragen. Vergelijk en kies de mediator die het beste bij u past.