De rol van de werkgever bij een conflict

Wanneer twee werknemers onderling een conflict hebben, is de werkgever dan verantwoordelijk voor het oplossen van het conflict? Een interessante vraag, want een conflict binnen een bedrijf kan de sfeer behoorlijk aantasten. Maar dat niet alleen, ook de bedrijfsresultaten kunnen eronder te lijden krijgen. Het is voor de werkgever daarom om allerlei redenen belangrijk om in te grijpen. Maar is de werkgever dit ook verplicht?

Instructierecht van de werkgever

Het is de verantwoordelijkheid van de werkgever om ervoor te zorgen dat er een prettige werksfeer binnen het bedrijf hangt. De werkgever heeft een instructierecht. Dit recht houdt in dat de werknemers zich dienen te houden aan voorschriften over het werk ter bevordering van de goede orde binnen het bedrijf. De werkgever moet de werknemers hierover duidelijk inlichten. Hieronder vallen onder meer gedragscodes. Wanneer er een conflict is tussen werknemers kan het algauw gebeuren dat deze gedragscodes niet worden nageleefd. Een werkgever heeft binnen het instructierecht ook de verplichting om bij een conflict in te grijpen om de goede orde te herstellen.

Wat hoort een werkgever te doen bij een conflict?

De werkgever heeft een bemiddelende rol bij een conflict. Het is zijn taak om uit te zoeken wat er precies aan de hand is en waarom het conflict is ontstaan. Vervolgens moet de werkgever de ruziënde werknemers stimuleren om met elkaar het gesprek aan te gaan om de situatie op te lossen. Wanneer emoties hierbij hoog oplopen, kan dit erg lastig zijn. Het probleem dat veel werkgevers hierbij ondervinden is dat onder meer door de machtsverhoudingen binnen het bedrijf het moeilijk is om zelf als objectieve derde op te treden. Wanneer het niet lukt om het conflict op te lossen, kan het inschakelen van een professionele mediator een goede oplossing zijn.

Waarom is mediaton voor werkgevers heel belangrijk?

Het inschakelen van een mediator is in een dergelijke situatie niet alleen belangrijk voor de betreffende werknemers en de sfeer binnen het bedrijf, maar het is ook essentieel voor de werkgever. Lukt het niet om het escalerende conflict op te lossen, dan zal de werkgever uiteindelijk één van de werknemers moeten ontslaan. Met als gevolg dat de rechter zich ermee gaat bemoeien en gaat kijken of de werkgever wel aan zijn verplichtingen heeft voldaan. Kortom, een hoop extra problemen en zorgen voor de werkgever. Het kan zelfs zo ver komen dat de rechter bepaalt dat de werkgever niet voldoende heeft gedaan om het conflict op te lossen. Dit kan vervolgens consequenties hebben voor de hoogte van de ontslagvergoeding.

Zoekt u een mediator voor zakelijke conflicten?

Dan bent u hier aan het juiste adres! Vraag direct via deze website gratis en vrijblijvende offertes aan van meerdere mediators in uw omgeving! Door te vergelijken kunt u heel wat euro’s besparen!

Contact opnemen

Contact met een gekwalificeerde mediator in uw regio

Op werkdagen binnen 24 uur reactie op uw aanvraag
Contact opnemen