Mediation en emoties
In het dagelijkse leven hebt u met veel mensen te maken. Waar mensen zijn ontstaan meningsverschillen en conflicten. Een mediator kan ingeschakeld worden voor hulp bij allerlei soorten conflicten. Denk aan conflicten met collega’s, klanten, leveranciers, leidinggevenden of werkgevers. Ook voor conflicten binnen de familie of met de buren wordt regelmatig een beroep gedaan op een mediator. Al deze conflicten hebben één ding gemeen: emoties spelen een cruciale rol.
Wat zijn emoties?
Een emotie is een reactie van de hersenen op een bepaalde gebeurtenis en komt vaak automatisch tot uiting in bepaalde patronen van gedrag, denk aan vluchten of aanvallen, en fysiologische reacties. We zeggen weleens: ‘Ik werd overvallen door emoties.’ In een dergelijke situatie is het lastig om rationeel te handelen of om een goed gesprek aan te gaan. Voor het goed oplossen van een conflict is het belangrijk om goed om te leren gaan met emoties zowel met uw eigen emoties als met die van anderen. Een mediator kan hierbij een katalyserende rol spelen.
Emoties zijn niet negatief
Het is een misvatting dat emoties negatief zijn. We associëren emoties vaak met heftige gevoelens en een heftige manier van het uiten van deze emoties in een conflict dat geëscaleerd is. Het tonen van emoties wordt op deze manier bestempeld als iets wat negatief is. Maar emoties hoeven helemaal niet negatief te zijn. Ze geven ons juist een goed beeld van onze drijfveren en dus over waarom we op een bepaalde manier handelen. Dit inzicht kan erg nuttig zijn bij het oplossen van een conflict. Een mediator kan u helpen om u beter inzicht te geven in uw emoties en die van de ander.
Verkeerde interpretaties en misverstanden
Om een conflict goed op te lossen is het essentieel dat de ruziënde partijen elkaar beter begrijpen. Emoties kunnen mensen aanzetten tot bepaald gedrag. Wat dit gedrag is, kan per persoon verschillen. Iedereen kijkt op een andere manier naar een gebeurtenis en reageert verschillend. Veel conflicten zijn berust op misverstanden. Een mediator is een expert in het ontrafelen van deze misverstanden door met alle betrokkenen het gesprek aan te gaan. Iedereen krijgt de kans om zijn verhaal te doen, problemen worden besproken, misverstanden worden aan de kaak gesteld, emoties worden geuit en er wordt begrip voor elkaar gekweekt.
Meningsverschil en conflict
Wanneer het slechts gaat om een meningsverschil, dan is een rationele oplossing meestal gemakkelijk gevonden. Het verschil tussen een meningsverschil en een conflict is dan ook dat aan een conflict emoties ten grondslag liggen. Mensen voelen zich vaak erg gekwetst en dat maakt hen boos, verdrietig, teleurgesteld of gefrustreerd. Dit maakt praten over het probleem erg lastig. Toch is dat de enige manier om het conflict uit de wereld te helpen, een oplossing te vinden die voor beide partijen aanvaardbaar is en om eventueel de goede relatie te herstellen.
Gratis offertes mediators
Hulp nodig bij een conflict? Vraag dan hier gratis en vrijblijvend offertes aan van meerdere mediators in uw regio!