Gevoelige mensen en conflictbemiddeling
Bij sommige mensen lijkt het alsof ze door niets ‘geraakt’ kunnen worden, maar er zijn ook mensen die ontzettend gevoelig zijn en bij de kleinste ruzie al helemaal uit hun doen zijn. Woorden, blikken, gedrag; alles komt dan hard binnen en vreet energie. In een conflict kunnen gevoelige mensen dichtklappen of heel emotioneel worden. Dit zorgt ervoor dat het oplossen van het conflict soms wat moeizamer verloopt. Daarom hier enkele tips voor gevoelige mensen in conflictbemiddeling.
Accepteer uw gevoeligheid
Wanneer u van uzelf weet dat u een gevoelig mens bent, dan is het op de eerste plaats belangrijk dat u dat van uzelf accepteert. Het is niet iets wat u zomaar kunt veranderen. Bovendien kan gevoeligheid in veel situaties juist een kracht zijn. Het helpt u om beter in contact te staan met uw innerlijke wijsheid, waardoor u sneller zinvol en effectief zult handelen. Maar daarvoor is het dus wel belangrijk om goed met deze kracht om te leren gaan. Dat doet u op de eerste plaats door uw gevoeligheid te accepteren als een positieve eigenschap.
Bewaak uw eigen grenzen
Tijdens een conflict wordt er veel gezegd en soms is de toon waarop ook niet erg aangenaam. Bewaak uw grenzen door u niet alles persoonlijk aan te trekken. Vraag uzelf steeds af: Gaat datgene wat er gezegd wordt over mij als persoon? Moet ik er iets mee? Moet ik er nu meteen iets mee doen? Niet alles wat aan de orde komt valt onder uw verantwoordelijkheid. Bewaak uw grenzen door alleen wat te doen met die informatie die direct betrekking heeft op u.
Blijf communiceren
Gevoelige mensen klappen snel dicht of worden emotioneel. Herkent u dat? Als u hier ook last van heeft, is het belangrijk om te blijven communiceren. Misschien dat u op bepaalde momenten niet meteen in staat bent om rustig een goed gesprek aan te gaan. Geef dit dan in ieder geval aan. Vertel dat u op dit moment niet in staat bent om te praten en dat u een momentje voor uzelf nodig hebt. Daarna legt u gewoon uit waarom deze situatie zoveel bij u losmaakt en dat u hier erg gevoelig voor bent. Wanneer de ander begrijpt dat u zo reageert omdat u heel gevoelig bent, zal hij er sneller begrip voor hebben.
Schakel een mediator in
Een mediator is een professional in communicatie en conflictbemiddeling en heeft een goed inzicht in het gedrag en de emoties van mensen. Wanneer u te maken hebt met een conflict en u het vanwege uw gevoeligheid lastig blijft vinden om een goed gesprek aan te gaan, kan een mediator uitkomst bieden. Een mediator stuurt het gesprek tussen u en de andere partij en houdt rekening met de emoties van beide partijen. Het kan heel fijn zijn als er iemand bij is, zoals een mediator, die af en toe kan bijsturen en kan helpen bij de juiste interpretatie van elkaars woorden.