Tips om kalm te blijven tijdens een conflict
Het klinkt allemaal zo mooi; een conflict los je op door kalm te blijven en een goed gesprek aan te gaan met de tegenpartij. Het zijn de emoties die dit vaak in de weg staan. Toch zul je zien dat wanneer je leert om kalm te blijven een oplossing dichterbij ligt dan je denkt. Kom je er samen niet uit, dan kun je altijd de hulp inschakelen van een objectieve derde, zoals een gekwalificeerde mediator.
Probeer afstand te nemen
We kennen allemaal het advies om bij een conflict tot tien te tellen. De gedachte hierachter is dat je even afstand neemt. Hierdoor kun je op een objectievere manier naar het probleem kijken. Welke gedachten komen er bij je op als het probleem ter sprake komt? Waarom word je zo kwaad? Neem de tijd om je gedachten te onderzoeken en te analyseren, zodat de kern van het probleem duidelijk wordt. Je mag tijdens een mediationgesprek best even een momentje voor jezelf vragen.
Ben niet te streng voor jezelf
Wanneer je midden in een conflict zit, zullen er door de ander misschien dingen gezegd worden die je hard raken. Vat echter niet alles te persoonlijk op. Met sommige kritiekpunten zul je misschien iets moeten doen, maar ben je ervan bewust dat de verwijten die iemand maakt meestal te maken hebben met je gedrag en niet met de persoon die je bent. Durf je minder positieve kanten te erkennen zonder dat je meteen slecht over jezelf gaat denken.
Zeg concreet wat je wilt
Communicatie! Dat is het codewoord bij het oplossen van een conflict. Vaak is het probleem dat mensen om de kern van de zaak heen blijven draaien. Mensen hebben de neiging om frustraties op te kroppen totdat de zaak uiteindelijk escaleert. Het is dan vaak allang niet meer duidelijk waar het echt omgaat. Dit resulteert dan in losse verwijten naar elkaar, die nergens op uit draaien. Geef op tijd en concreet aan wat je van de ander verlangt.
Verplaats je in de ander
Tijdens een conflict is het een goed idee om je gevoelens te uiten, maar luister ook naar de ander en probeer je te verplaatsen in zijn of haar situatie. De volgende vraag die je dan kunt stellen is: ‘Hoe lossen wij dit op?’ Door alleen te praten in termen als ‘ik’ en ‘jij’ vergroot je jullie tegenstellingen. Door ‘wij-oplossingen’ aan te kaarten kun je proberen de kloof tussen jou en de tegenpartij te verkleinen.
Mediator nodig?
Bij conflicten over gevoelige onderwerpen waarbij de emoties hoog oplopen of waarbij grote belangen op het spel staan is het altijd verstandig om een mediator in te schakelen. Een mediator draagt geen oplossingen aan en dringt ook geen oplossingen op. Een mediator is wel een katalysator die de gesprekken in goede banen probeert te leiden. Neem hier contact met ons op voor meer informatie.