Veel conflicten ontstaan door slecht luisteren

Hoe vaak voert u dagelijks een gesprek met andere mensen? En hoe goed luistert u dan echt naar wat er wordt gezegd? Het blijkt dat de meeste mensen niet zo goed zijn in luisteren naar anderen. Uit communicatie-onderzoeken blijkt dat 75% van wat er wordt gezegd wordt vergeten of niet goed wordt begrepen. U kunt zich dus wel voorstellen dat slecht luisteren tot behoorlijk wat conflicten kan leiden.

Waarom luisteren mensen zo slecht?

De reden dat mensen tijdens een gesprek zo slecht naar elkaar luisteren is doordat ze zich niet concentreren op wat de ander zegt, maar vooral bezig zijn met het nadenken over wat ze dadelijk zelf zullen gaan zeggen. Hierdoor zijn ze niet meer gefocust op wat de ander daadwerkelijk vertelt. Het kan ook zijn dat men niet wil horen wat de ander zegt of dat men niet geïnteresseerd is, in dat geval dwalen de gedachten helemaal af naar iets anders als ‘Welke boodschappen moet ik strak halen? of ‘Zou er vanavond nog iets leuks op de televisie komen?’

Behoefte om gehoord te worden

Elk mens heeft echter de behoefte om gehoord te worden. Zeker wanneer iemand een onderwerp aanhaalt dat bij hem of haar heel gevoelig ligt en er niet wordt geluisterd kan dit tot conflicten leiden. We zien dit soort problemen zowel binnen de werksfeer als binnen de privésfeer. Ze kunnen uitdraaien op een conflict dat vervolgens steeds verder escaleert. Hierdoor raakt men in een negatieve spiraal, want hoe verder het conflict escaleert hoe minder men bereid is om naar elkaar te luisteren. Mediation kan op dit vlak veel betekenen.

Tijd voor mediation

Wanneer u te maken hebt met een conflict en merkt dat u en de tegenpartij steeds verder van elkaar verwijderd raken, is het aan te raden om een mediator in te schakelen. Een mediator is een specialist in het bemiddelen bij allerlei soorten conflicten. Deze professional in conflicthantering zal nauwkeurig uw manier van communicatie met elkaar onder de loep nemen. Met behulp van slimme gesprekstechnieken kan een mediator voor beide partijen ruimte scheppen om hun zegje te doen en u stimuleren om goed naar elkaar te luisteren. Ook zal de mediator helpen bij het maken van een objectieve interpretatie van ieders wensen.

Stap voor stap weer op één lijn

Het doel van mediation is om ervoor te zorgen dat u binnen enkele sessies weer op één lijn komt met de partij waar u een conflict mee hebt. Een luisterend oor, respect voor elkaar en het gevoel serieus genomen te worden zijn belangrijke uitgangspunten om samen tot een oplossing te komen die voor beiden acceptabel is. Uw mediator heeft in dit proces een begeleidende rol voor beide partijen en stelt zich hierbij objectief op. Wilt u meer weten over mediation en de mogelijkheden hiervan op uw situatie? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.

Contact opnemen

Contact met een gekwalificeerde mediator in uw regio

Op werkdagen binnen 24 uur reactie op uw aanvraag
Contact opnemen