Wat kan ik van een mediator verwachten?
Heeft u een conflict en wilt u dit op de best mogelijke manier oplossen? Maar slaagt u er niet in om dit met uw tegenpartij klaar te spelen? Dan biedt een mediator als objectieve derde en bemiddelende partij uitkomst. U zult zich dan mogelijk afvragen wat u van een mediator kunt verwachten en bij wie u het beste kunt aankloppen. Binnen de wereld van mediation krijgen we vaak de vraag hoe ver de expertise van een mediator eigenlijk rijkt en op welke gebieden deze professional allemaal deskundig is. Daarom gaan we hier in op wat u van een mediator kunt verwachten.
Allerlei soorten conflicten
Conflicten zijn er in alle soorten en maten. Daarbij is ook nog eens ieder mens anders. U kunt zich wel voorstellen dat een mediator dan ook van vele markten thuis moet zijn. Een mediator behandelt conflicten in de persoonlijke sfeer, zoals echtscheidingen, maar kan ook inspringen bij arbeidsconflicten. Er kunnen zich ook conflicten voordoen tussen burgers en de overheid, tussen buren, tussen consumenten en bedrijven of binnen het onderwijs. Noem maar op! Maar hoe zit het met de kennis van de mediator op al deze vlakken?
De focus op conflictmanagement
Uiteraard heeft elke goed opgeleide en ervaren mediator voldoende kennis van de consequenties van het afwikkelen van een bepaald conflict. Denk aan kennis van de fiscale en juridische gevolgen van een echtscheiding of aan kennis van arbeidsrecht bij een arbeidsconflict. Sommige mediators specialiseren zich in één conflictsoort. Zo bestaan er bijvoorbeeld echtscheidingsmediators en arbeidsmediators. Maar in de kern gaat het steeds om één ding; mensen begeleiden in het vinden van een aanvaardbare oplossing, waar alle betrokken partijen zich in kunnen vinden.
Waar mediators goed in zijn
Mediators vervullen vele rollen, maar steeds met de nadruk op hun rol als deskundige in conflictmanagement en als vertrouwenspersoon. De belangrijkste vaardigheid die daarbij komt kijken, is communicatie. Middels goede communicatie wint de mediator het vertrouwen van de betrokken partijen, weet op een respectvolle manier met eenieder om te gaan, kan goed luisteren, observeren en analyseren. Vervolgens is het de taak van de mediator om de verstoorde communicatie tussen de betrokken partijen op gang te brengen en te begeleiden. Dit alles om ervoor te zorgen dat iedereen op één lijn komt om samen een acceptabele oplossing voor het conflict te vinden.
Wat als er meer expertise nodig is?
Veel mediators volgen bijscholingen op onder meer juridisch, fiscaal, financieel psychologisch en maatschappelijk vlak. Deze uitweidingen zijn belangrijk, zodat een mediator weet welke expertises er zijn en u de weg kan wijzen naar experts die u bij een specifiek probleem verder kunnen helpen. Een mediator kan u bijvoorbeeld begeleiden in de gang naar een advocaat of een accountant. Alle stappen binnen het mediationtraject zullen steeds in dienst staan van het dichter bij elkaar brengen van de ruziënde partijen. Met als belangrijk kenmerk dat steeds alles in goed overleg en met instemming van alle partijen gebeurt.
Overweegt u om mediation in te schakelen?
Bij veel conflicten heeft dat al tot goede oplossingen geleid. Vooral het feit dat begrip voor elkaar en een goede communicatie hierin centraal staan, spreekt veel mensen aan. Blijf niet als strijders tegenover elkaar staan! Iedereen weet dat het dan blijft botsen. Door toenadering te zoeken met behulp van een ervaren mediator kunt u tot een beter resultaat komen. Het maakt niet uit of het daarbij de bedoeling is dat de beide partijen weer verenigd worden of elk hun eigen weg gaan. In beide gevallen is het in ieders belang dat dit op een prettige manier gebeurt.